Novoroční jídelníček: Odlehčete zažívání a nastartujte trávení po vánočních a silvestrovských orgiích

Konec roku představuje zatěžkávací zkouškou pro pevnou vůli. Cukroví, řízky, bramborový salát, chlebíčky, jednohubky, to všechno jsou lákadla, kterým často podlehnou i ti, kdo si jinak jídelníček hlídají. Pro mlsouny, kteří to přehnali s ujídáním vánočních a silvestrovských pochoutek, a teď je trápí pocit plnosti, nadýmání, průjem nebo naopak zácpa, pálení žáhy a další nekomfortní pocity v oblasti žaludku nebo žlučníku, přinášíme tipy, jak dostat trávení opět do formy.

Poznámka: Pokud se vaše obtíže do několika dní nezmírní nebo už teď trpíte úpornými bolestmi břicha, ihned se obraťte na svého lékaře.

Čemu se raději vyhnout:

  • tučným, smaženým, kořeněným a pálivým jídlům,
  • potravinám s vysokým obsahem tuku (sýry, mléčné výrobky,…)
  • uzeninám, sladkovodním rybám, tučnému masu,
  • čerstvému a celozrnnému pečivu,
  • ořechům, semínkům, medu,
  • syrové zelenině a luštěninám,
  • česneku a cibuli,
  • citrusům, kyselým jablkům a bobulovitému ovoci,
  • chipsům, čokoládě, dortům, sušenkám, zmrzlině,
  • alkoholu, kávě, kakau, džusům, perlivé vodě,
  • dochucovadlům (kečup, hořčice, majonéza, tatarka, sójová omáčka,…).

Foto od Freepik

Co zařadit do jídelníčku:

  • suchary, bílé pečivo, piškoty, vánočku bez rozinek,
  • vařenou rýži, brambory, těstoviny (ne celozrnné),
  • kvalitní šunku, maso nejlépe kuřecí, krůtí, králičí, z ryb filé (dušené nebo vařené),
  • pokud zeleninu, tak opět vařenou nebo dušenou (vhodná je např. mrkev),
  • na dochucení bylinky a kmín,
  • banány (z ovoce jsou nejvíce šetrné k žaludku),
  • přesnídávky, pudink,
  • nízkotučné zakysané mléčné výrobky, tvaroh, jogurty,
  • meltu, bylinkové čaje na podporu trávení a funkci žlučníku (např.: máta, čekanka, pampeliška, jablečník, jahodník lesní, benedikt čubet, andělika).

Obecně platí, že k opětovnému nastartování dobrého trávení vám dopomůže pravidelný pohyb, menší porce jídla vícekrát denně (pozor: hladovění a vynechávání jídla může potíže zhoršit) a dostatečný pitný režim. Nápoje pijte ideálně vlažné. Studené nebo horké nejsou vhodné. Minimalizujte stres a zapomeňte na cigarety.  

Zdroj: TheHealthLine.com, Náhledový obrázek: Pixabay