Jsou pro vás poslední měsíce plné zákazů a nařízení depresivní? Tyto jednoduché postupy vám pomohou

Nenechte se ovládnout depresí.

Dnešní doba je velmi psychicky náročná a tak není divu, že se mnoho lidí potýká s psychickými potížemi. Cítíte se bez energie, vyčerpaní a na dně? Zkuste těchto 20 postupů. Každý z nich vám dokáže po malých krůčcích pomoci, abyste se cítili lépe.

1. Nejste v tom sami

Deprese je běžnou potíží, se kterou se lidé během života setkávají. Ovlivňuje miliony lidí, dokonce i některé z vašich blízkých. Na první pohled na jejich tvářích nepoznáte, že ve svém nitru čelí podobné zátěži jako vy. Uvědomte si, že v tom nejste sami.

2. Vyplačte se

Máte horší den? Potřebujete se vyplakat? Udělejte to. Zkuste si zavést deník a vypsat se ze svých emocí. Pište v případě, kdy se cítíte na dně. Deník můžete nakonec spálit.

3. Dnešek neurčuje zítřek

Vždy vězte, že dnešní emoce, myšlenky a nálada nijak neovlivňují to, jak se budete cítit zítra. Nepodařilo se vám dnes nic, co jste si předsevzali? To se stává každému. Nechte to na jiný den.

4. Posuzujte jednotlivé věci, ne celek

Není to život, co se nedaří. Jsou to jen jeho součásti. Některé oblasti v životě jsou v pořádku, jiné tolik ne. Není to ale život jako takový.

5. Dělejte opak toho, co vám hlasy našeptávají

Negativní hlas, který máte v hlavě, vám při depresi vždy našeptává špatně. Podle toho jej vždy poznáte. Logicky jej takto odhalte a udělejte přesný opak toho, co vám radí.

6. Stanovte si dosažitelné cíle

Zapomeňte na dlouhé listy, které nezvládne ani superman. Stanovujte si raději cíle, které splníte. Budou motivační. Každý den uděláte něco, co zvládnete. Nemusíte vyprat všechno prádlo, stačí jedna pračka. Není třeba uklidit celý byt, ale jen jedno okno.

7. Odměňte se za své úsilí

Stanovte si několikadenní cíle. Po jejich dosažení se odměňte. Vzpomínka na dobře odvedenou práci vám pomůže ve dnech, kdy se budete cítit hůře. Zabrání tak negativnímu generalizování vašeho života.

8. Vytvořte si základní rutinu

Možná jste se ocitli v bodu, kdy vám deprese rozházela běžný režim. Znovu jej obnovte a stanovte si pevný režim, který vám pomůže mít věci kolem sebe uspořádané.

9. Dělejte věci, co vás baví

Deprese vás vyčerpává a bere vaši energii. Zkuste si dát přestávku v tom, co právě děláte. A věnujte se něčemu, co vám přináší energii. Malujte, zahrajte si na hudební nástroj, vyjděte z bytu na čerstvý vzduch. Malé povzbuzení dokáže zcela zachránit den.

@anthonyhopkins

I better stay in my lane playing the piano, and give up trying to master the Toosie Slide. My cat agrees.

♬ original sound – Anthony Hopkins

10. Pusťte si hudbu

Pusťte si do života pozitivní emoce a poslouchejte písničky, které vás těší a přináší vám dobrou náladu.

11. Příroda je lék

Výzkumy ukazují, že lidé, kteří tráví čas v přírodě, mají lepší duševní zdraví. Serotonin ze slunce vám dodá důvod k dobré náladě. Nebraňte se tomu a každý den se projděte parkem, zahradou či loukou.

12. Trávit čas s blízkými vám pomůže

Deprese vám přímo velí, abyste se izolovali od svých blízkých. Neposlouchejte tento nesmyslný hlas a dopřejte si telefonní nebo video hovor s těmi, které chcete slyšet. Na internetu vyhledejte skupiny lidí ve stejné věkové kategorii nebo se stejnými zálibami a komunikujte s nimi.

13. Vyzkoušejte něco nového

Při každodenní stejné aktivitě používáte stále stejné části vašeho mozku. Podle výzkumu anglického zdravotnického systému dokáže vyzkoušení něčeho nového v životě člověka zlepšit celkovou pohodu a sociální vztahy. Zapište se na online kurz malování nebo hry na hudebním nástroji, naučte se novou techniku vaření.

14. Staňte se dobrovolníkem

Dobrovolnictví odvede vaši pozornost zcela jiným směrem. Buďte nápomocní svému okolí a zlepšete tak svou psychickou pohodu.

15. Posilujte pocit vděčnosti

Když se vám přes den něco podaří a budete se cítit dobře, prociťte to. Buďte za to vděční. Podle průzkumů bylo dokázáno, že právě vděčnost má trvalé pozitivní účinky na naše zdraví.

16. Meditace

Vaše myšlenky se při meditaci dokonale zklidní a uzemní. Vyzkoušejte jógu, meditace, nebo techniku hlubokého dýchání. Zkuste se třeba jen dívat na příjemné video s přírodními scenériemi, zcela beze slov.

17. Správná výživa

Bylo prokázáno, že lidé, kteří se vyhýbají cukru, průmyslově zpracovaným potravinám a konzervantům, mají více energie a cítí se lépe. Dopřejte si hodně zeleniny a ovoce z blízkosti místa, kde bydlíte. Omezte kávu, limonádu a alkohol.

18. Začněte se pravidelně hýbat

Výzkumy prokazují, že pravidelný pohyb má stejné účinky jako antidepresiva. Začnete tím, že se denně projdete 5 minut kolem bloku. Ano, za každého počasí. Čas venku pomalu prodlužujte.

19. Dostatek spánku

Deprese zamává s vaším spánkovým režimem. Za žádnou cenu si to nedávejte za vinu. Před spaním eliminujte stresové spouštěče a místo zpráv si dopřejte zábavný nebo zklidňující obsah. Zkuste pohled do přírody za zvuku deště, možná se vaše mysl zklidní a konečně usnete.

20. Zvažte klinickou léčbu

Vyzkoušejte akupunkturu, abyste zjistili, zda vám pomůže alternativní řešení potíží. Vyhledejte duchovního učitele nebo lidi, kteří dokáží pracovat s energiemi a vysvětlí vám váš stav. Vyhledejte terapeuta a jiného specialistu, abyste se mohli cítit lépe.

Pamatujte si, že deprese je jen stav, který lze změnit k lepšímu. To, co prožíváte dnes, může být nahrazeno příjemnějšími pocity.

Zdroj: www.healthline.com. Náhledový obrázek: Lauren Richmond on Unsplash.