Proč se archeologové bojí otevřít 2000 let starou hrobku střeženou terakotovou armádou?

V roce 1974 objevili zemědělci v čínské provincii Šan-si části lidské postavy z hlíny. Tehdy ještě netušili, že narazili na jeden z nejvýznamnějších archeologických objevů v historii.

Následné vykopávky odhalily, že části figuríny jsou jen špičkou ledovce. V několika místnostech byly nalezeny tisíce modelů vojáků, válečných koní, zvířat a vysoce postavených vládních úředníků. Dnes tento objev známe jako Terakotovou armádu. Teprve později se ukázalo, že armáda střeží hrobku císaře jménem Ši Chuang-ti, uvádí IFL Science.

Předpokládá se, že do hrobky se žádný člověk nepodíval více než dva tisíce let, protože ji zapečetili lidé, kteří císaře pohřbívali. Proč se vědci bojí otevřít hrobku?

Archeologové se obávají, že otevřením hrobky by došlo k jejímu poškození a ztrátě nenahraditelné části historie. V současné době neexistuje žádný způsob, jak se do hrobky bezpečně podívat. Vědci v podstatě riskují podobný scénář jako při objevení bájného města Tróje. V 70. letech 19. století objevil Tróju archeolog Heinrich Schliemann, ale jeho práce vedla ke zničení téměř všeho, co se snažil odhalit. Moderní archeologové nechtějí podobnou chybu opakovat, a proto jsou v tomto ohledu nesmírně trpěliví.

Někteří vědci se domnívají, že pomocí tzv. mionů by mohli nahlédnout do hrobky. Miony vznikají při srážkách kosmického záření s atomy v zemské atmosféře.

zdroj: IFL Science, Titulní obrázek: Wikimedia Commons/ thierrytutin